PD Dr. Martina Endepohls-Ulpe
Institut für Psychologie, Universität Koblenz
- 0261/278 1932
- 0261/278 1921
Endepohls-Ulpe, M.; Ebach, J.; Seiter, J. et al.
Bildungssystem und Geschlechterstereotype. Einflussfaktoren auf die Wahl eines technischen Studiengangs in Deutschland und Österreich.ein/fach Technik. Plädoyers zur technischen Schulbildung für alle. Innsbruck: Studienverlag 2013 S. 117 - 130
Quaiser-Pohl, C.; Ruthsatz, V.; Endepohls-Ulpe, M.
Diversity and Diversity Management in Education - A European PerspectiveMünster: Waxmann 2013
Endepohls-Ulpe, M.
Gender inequalities in the German educational systemQuaiser-Pohl, C., Ruthsatz, V. & Endepohls-Ulpe, M. (Eds.) (Hrsg). Diversity and Diversity Management in Education - A European Perspective. Münster: Waxmann 2013 S. 87 - 104
Endepohls-Ulpe, M.
Gender stereotypes and their gender-specific impact on academic achievement"Acta Universitatis Lodziensis", Folia Sociologica. Bd. 43. 2013 S. 3 - 16
Endepohls-Ulpe, M.; Ebach, J.
Images of an ideal engineer and self-Image - differences between male and female engineering and non-engineering studentsSagebiel, F. (Hrsg). Motivation - The Gender Perspective of Young People's Images of Science, Engineering and Technology (SET). Opladen: Budrich UniPress 2013 S. 61 - 73
Endepohls-Ulpe, M.
Reading ability and reading motivation of German primary school girls and boys - the teachers' perceptionPsychology Research. Bd. 6. 2013 S. 303 - 315
Endepohls-Ulpe, Martina
Are females or males disadvantaged in contemporary educational systems?Quaiser-Pohl, C.; Endepohls-Ulpe, M. (Hrsg). Women's choices in Europe - Influence of gender on education, occuptional career and family development. Münster: Waxmann 2012 S. 15 - 28
Endepohls-Ulpe, Martina
Are males disadvantaged in the educational system? - in search of the "boy problem" in adult education.Ostrouch-Kaminska, J.; Fontani, Ch.; Gaynard, S. (Hrsg). Considering gender in adult learning and in academia: (in)visible act. Wroclaw: Wydawnictwo Naukowe Doloslaskiej Szkoly Wyzszej 2012 S. 53 - 64
Endepohls-Ulpe, Martina
Attitudes of German Secondary School Teachers Towards Students' Early Placement at University.Stoeger, H.; Aljughaiman, A.; Harder, B. (Hrsg). Talent Development and Excellence. Münster, Germany: LIT 2012 S. 235 - 253
Endepohls-Ulpe, M.; Ebach, J.; Seiter, J. et al.
Barriers an motivational factors for taking up a career in a technological field in Germany and Austria.Quaiser-Pohl, C.; Endepohls-Uple, M. (Hrsg). Women's choices in Europe - Influence of gender on education, occupational career and family development. Münster: Waxmann 2012 S. 79 - 94
Endepohls-Ulpe, Martina
Begabte Mädchen und Frauen.Stöger, H.; Ziegler, A.; Heilemann, M. (Hrsg). Mädchen und Frauen in MINT. Bedingungen von Geschlechtsunterschieden und Interventionsmöglichkeiten. Berlin: LIT Verlag 2012 S. 103 - 132
Quaiser-Pohl, Claudia; Endepohls-Ulpe, Martina
Education, occupational career and family work - similarities and differences in women's choices in Europe (Editorial).In C. Quaiser-Pohl, C. & M. Endepohls-Ulpe (Hrsg). Women's choices in Europe - Influence of gender on education, occupational career and family development. Münster, New York: Waxmann 2012 S. 7 - 13
Quaiser-Pohl, Claudia; Endenpohls-Ulpe, Martina; Rasic, Ramona et al.
Mentoring beim Übergang in die berufliche Ausbildung am Beispiel des Ada-Lovelace-ProjektsDiskurs Kindheits- und Jugendforschung. Bd. 7. H. 2. Leverkusen: Budrich 2012 S. 161 - 172
Quaiser-Pohl, Claudia; Endepohls-Ulpe, Martina
Women's choices in Europe - Influence of gender on education, occupational career an family development.Münster, New York:: Waxmann 2012
Endepohls-Ulpe, Martina
Begabte Mädchen im MINT-Bereich.Pädagogische Führung - Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. Bd. 2. H. 22. 2011 S. 61 - 65
Endepohls-Ulpe, Martina
Early Placement at the University - the Parents' Perspective.ECHA-News. Bd. 1. H. 25. www.echa.info. 2011 S. 1
Endepohls-Ulpe, Martina
Frühstudium - Acceleration and Enrichment for Secondary-School Students at the University of Koblenz-Landau.Froese Klassen, C.; Polyzoi, E. (Hrsg). Investing in Gifted and Talented Learners: An International Perspective. Selected papers from the 2009 WCGTC World Conference. Vancouver, Canada. 2011 S. 101 - 109
Endepohls-Ulpe, Martina
Geschlechtsrollenentwicklung und Technikerziehung in der Primarstufe - Risiken und Chancen.Ruffer, C.; Schwarze, B. (Hrsg). Kompetenzzentrum Technik Diversity Chancengleichheit, Technikbildung verbessern von Anfang an. Ausgewählte Forschungsergebnisse des europäischen Projekts UPDATE. www.kompetenzz.de/vk06/download_center/schriftenreihe. 2011 S. 35 - 58
Endepohls-Ulpe, Martina
Intelligenz - Fakten und Mythen.Rost, D. (Hrsg). Buchbesprechung. H. 64. Pädagogische Rundschau. 2011 S. 334 - 340
Endepohls-Ulpe, Martina
Ist Mädchenförderung weiterhin notwendig? Zur Situation von Mädchen und Jungen im Bildungssystem.Ada Lovelace Schriftenreihe. Bd. 17. H. 17. Koblenz: Universität Koblenz-Landau 2011 S. 6 - 30
Quaiser-Pohl, Claudia; Endepohls-Ulpe, Martina
Bildungsprozesse im MINT-Bereich : Interesse, Partizipation und Leistungen von Mädchen und JungenMünster [u.a.]: Waxmann 2010 187 S.
Quaiser-Pohl, Claudia; Endepohls-Ulpe, Martina
Bildungsprozesse im MINT-Bereich: Partizipation, Leistung und geschlechtsspezifische Unterschiede - eine EinführungBildungsprozesse im MINT-Bereich : Interesse, Partizipation und Leistungen von Mädchen und Jungen. Münster: Waxmann 2010 S. 7 - 12
Endepohls-Ulpe, M.; Stahl-von Zabern, J.; Ebach, J.
Einflussfaktoren auf das Gelingen von Technikerziehung für Mädchen und Jungen im Primarbereich - Ergebnisse aus dem Projekt UPDATEQuaiser-Pohl, C.; Endepohls-Ulpe, M. (Hrsg). Bildungsprozesse im MINT-Bereich. Münster: Waxmann 2010 S. 29 - 47
Endepohls-Ulpe, Martina
Einflussfaktoren auf die Identifikation hochbegabter Schüler durch Lehrkräfte.Labyrinth. Bd. 1. H. 33. 2010 S. 18 - 20
Sander, E.; Ebach, J.; Endepohls-Ulpe, M.
Mentoring am Beispiel von Ada-Lovelace, einem Projekt zur Förderung von Frauen in MINT-Studiengängen und -berufenQuaiser-Pohl, C.; Endepohls-Ulpe, M. (Hrsg). Bildungsprozesse im MINT-Bereich. Münster: Waxmann 2010 S. 95 - 108
Endepohls-Ulpe, M.; Ebach, J.; Stahl-von Zabern, J.
Technology Education in German Primary Schools - Possibilities and BarriersSensevy, G., Albero, B., Gueudet, G., Blocher, J-N. (Hrsg). Actes du colloque international Efficacité et Equité en Education. Rennes: AECSE- Rennes 2- IUFM de Bretagne- UBO (CD) 2010 S. 50 - 70
Turja, L.; Endepohls-Ulpe, M.; Chatoney, M.
A Conceptual Framework for Developing the Curriculum and Delivery of Technology Education in Early ChildhoodInternational Journal for Technology and Design Education. Bd. 19. 2009 S. 353 - 365
Endepohls-Ulpe, Martina
Geschlechterdifferenzen bei Hochbegabung.Schulverwaltung spezial - Zeitschrift für Schulleitung und Schulaufsicht. Bd. Sonderheft: "Begabtenförderung und Bildungsgerechtigkeit". 2009 S. 10 - 12
Endepohls-Ulpe, M.; Stahl-von Zabern, M.; Ebach, J.
Good Practice Example: Course for Primary School Children about Renewable EnergyDakers, J.; Dow, W. (Hrsg). Understanding & Providinng a Developmental Approach to Technology Education - A Handbook for Teachers. University of Glasgow: Faculty of Education 2009 S. 1 - 10
Ebach, J.; Endepohls-Ulpe, M.; von Zabern, J.
Motivating Factors and Barriers to Study Engineering - Gender Differences and Possible Consequences.VDI - the Association of German Engineers (Hrsg). Gender and Diversity in Engineering and Science. First European Conference. Düsseldorf. 2009 S. 215 - 230
Ebach, J.; Endepohls-Ulpe, M.; Ruffer, M. et al.
Pursuing a Carreer in a Technological Field: Motivating Factors and Barriers for German StudentsBalahur, D.; Fadjukoff, P (Hrsg). Women and technological education: A European comparative perspective- The 10 commends for the policy makers. Alexandru Ion Cuza: University Press 2009 S. 10 - 55
Endepohls-Ulpe, Martina
Teaching gifted and talented childrenSaha, L.J.; Dworkin, A.G. (Hrsg). The new Handbook of Teachers and Teaching. Volume 2. New York: Springer 2009 S. 861 - 875
Rasinen, A.; Virtanen, S.; Endepohls-Ulpe, M. et al.
Technology education for children in primary schools in Finland and Germany: different school systems, similar problems and how to overcome them.International Journal of Technology and Design Education. Bd. 19. H. 4. 2009 S. 367 - 379
Endepohls-Ulpe, M.; Ebach, J.; J., Stahl-von Zabern
Voraussetzungen von Technikerziehung im PrimarbereichSchwarz, B.; Nenninger, P.; Jäger, R. (Hrsg). Erziehungswissenschaftliche Forschung - nachhaltige Bildung. Landau: Beiträge zur 5.DGfE- Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung"/AEPF-KBBB 2009 S. 1 - 10
Endepohls-Ulpe, Martina
Gender stereotypes or stereotypes of giftedness - Why Teachers fail to identify gifted girlsFortikova, J.; Raffan, J. (Hrsg). From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood. Proceedings (Selected Research Papers) of the 11th. Conference of European Council for High Ability. Prague: The Centre of Giftedness 2008 S. 156 - 165
Endepohls-Ulpe, Martina
Gender, social behaviour and ability - influences on teachers' diagnoses of giftedness.Gifted and Talented International. Bd. 1. H. 23. 2008 S. 122 - 130
Endepohls-Ulpe, Martina
Hochbegabte Mädchen in Mathematik, Naturwissenschaft und Technik - Chancen und RisikenAda-Lovelace Schriftenreihe. Bd. 13. Remagen: Fachhochschule Koblenz 2008 S. 1 - 31
Endepohls-Ulpe, Martina
Are troublemakers more intelligent than wallflowers? The impact of students' social behaviour on their identification as giftedTirri, K.; Ubani, M. (Hrsg). Holistic Education and Giftedness. Yearbook 2007 of the Department of Practical Theology. University of Helsinki: Department of Practical Theology 2007 S. 31 - 44
Endepohls-Ulpe, Martina
Begabtenförderung als Aufgabe und Herausforderung für die Pädagogik. Münstersche Gespräche zur PädagogikFischer, Ch.; Ludwig, H. (Hrsg). Buchbesprechung. H. 22. Pädagogische Rundschau. 2007 S. 723 - 729
Endepohls-Ulpe, Martina
Gifted and Talented in The Early Years - Practical Activities for children aged 3 to 5Margaret Sutherland (2005) (Hrsg). Book Review. H. 21. Gifted and Talented International. 2007 S. 78 - 80
Endepohls-Ulpe, M.; Jesse, A.
Familie und Beruf - weibliche Lebensperspektiven im WandelFrankfurt: Peter Lang 2006
Endepohls-Ulpe, Martina
Hochbegabt und weiblich - Barrieren auf dem Weg zur Leistung.Endepohls-Ulpe, M; Jesse, A. (Hrsg). Familie und Beruf - weibliche Lebensperspektiven im Wandel. Frankfurt: Peter Lang 2006 S. 49 - 66
Endepohls-Ulpe, Martina
Primary school teachers' criteria for the identification of pupilsHigh Ability Studies. Bd. 2. H. 16. 2005 S. 219 - 228
Sander, E.; Endepohls-Ulpe, M.
Scheidungskinder im Urteil der Lehrerinnen und Lehrer.Psychologie in Erziehung und Unterricht. Bd. 2. H. 52. 2005 S. 272 - 280
Endepohls-Ulpe, M.; Ruf, H.
Primary school teachers' criteria in identifying gifted pupils - free vs. rating scale descriptionseducational technology for gifted education - from information age to knowledge era. Pamplona, Spain: Conference Proceedings of the 9th Conference of the European Council for High Ability 2004
Endepohls-Ulpe, Martina; Endepohls - Ulpe, M.
Wie stellen Grundschullehrkräfte sich hochbegabte Schüler/innen vor? der Einfluss persönlicher Erfahrung in der Unterrichtung HochbegabterPsychologie in Erziehung und Unterricht. Bd. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2004 S. 134-143
Endepohls-Ulpe, Martina; Endepohls - Ulpe, M.; Organising, Education
Primary School Teachers Describe Gifted Pupils - Stereoypes versus Real ExperienceOrganising Committee of the 15th Biennial Conference for Gifted Education (Hrsg). auf CD erschienen Gifted 2003: A celebration downunder. Conference Proceedings. 1-5 August 2003. Adelaide Australia. 2003
Endepohls-Ulpe, Martina; Sander, Elisabeth
Selbstkonzept und Kontrollüberzeugungen allein erziehender und nicht allein erziehender MütterSander, E. (Hrsg). Trennung und Scheidung. Die Perspektive betroffener Eltern. Weinheim: Deutscher Studien Verlag 1999 S. 42 - 53
Endepohls-Ulpe, Martina; Endepohls - Ulpe, M.
Antizipierte Konsequenzen verschiedener Formen der Aufgabenverteilung zwischen den Partnern bei Paaren vor der Geburt des ersten KindesZeitschrift für Familienforschung. Bd. Zeitschrift für Familienforschung. 1997 S. 7-27