Starten Sie Ihre Suche...


Durch die Nutzung unserer Webseite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies verwenden. Weitere Informationen

Arbeitsgruppe Schnotz (Allgemeine und Pädagogische Psychologie)

Allgemeine und Pädagogische Psychologie / Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau

76829 Landau
Publikationen
Ergebnisse pro Seite:  100

Schnotz, Wolfgang; Hauck, Georg; Schwartz, Neil

Multiple mental representations in picture processing

Psychological Research. Bd. 85. Springer 2021 S. 1 - 16


Schnotz, Wolfgang

Integrated Model of Text and Picture Comprehension

Mayer, Richard E. ; Fiorella, Logan (Hrsg). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 3. Aufl. Cambridge MS: Cambridge University Press 2020 S. 82 - 99


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Learning the Concept of Function With Dynamic Visualizations

Frontiers in Psychology. Bd. 11. H. 693. 2020 S. 1 - 16


Zhao, Fang; Gaschler, Robert; Schnotz, Wolfgang et al.

Regulating distance to the screen while engaging in difficult tasks

Frontline Learning Research. Bd. 8. H. 6. Leuven: EARLI 2020 S. 59 - 76


Zhao, Fang; Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga et al.

Texts and pictures serve different functions in conjoint mental model construction and adaptation.

Memory & Cognition. Bd. 48. H. 1. New York: Springer 2020 S. 69 - 82


Lowe, Richard; Schnotz, Wolfgang; Boucheix, Jean-Michel

The Animation Composition Principle in Multimedia Learning.

Mayer, Richard E. ; Fiorella, Logan (Hrsg). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 3. Aufl. Cambridge: Cambridge University Press 2020 S. 313 - 323


Pozas, Marcela; Löffler, Patrick; Schnotz, Wolfgang et al.

The Effects of Context-based Problem-solving Tasks on Students’ Interest and Metacognitive Experiences

Open Education Studies. Bd. 2. H. 1. Walter de Gruyter GmbH 2020 S. 112 - 125


Schnotz, Wolfgang

Pädagogische Psychologie kompakt

3., überarbeitete und erweiterte. Aufl. Weinheim u. a.: Beltz 2019 320 S.


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga

Construction and elaboration of mental models through strategic conjoint processing of text and pictures.

Journal of Educational Psychology. Bd. Internet. American Psychological Association (APA) 2018 S. 1 - 2


Pozas, Marcela; Löffler, Patrick; Schnotz, Wolfgang et al.

Flow, the mediating/missing link? A mediation analysis of interest, flow, and performance.

Brohm-Badry, M.; Peifer, C. & Greve, J. M. (Hrsg). Wie Menschen wachsen. Positiv-Psychologische Entwicklung von Individuum, organisation und Gesellschaft. 1. Aufl. Lengerich: Pabst Science Publishers 2018 S. 61 - 72


Scheid, Jochen; Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa et al.

Representational Competence in Science Education: From Theory to Assessment.

Daniel, Kristy L. (Hrsg). Towards a Framework for Representational Competence in Science Education. New York: Springer 2018 S. 263 - 277


Mihalca, Loredana; Mengelkamp, Christoph; Schnotz, Wolfgang

Accuracy of metacognitive judgments as a moderator of learner control effectiveness in problem-solving tasks

Metacognition and Learning. Bd. 12. H. 3. New York: Springer 2017 S. 357 - 379


Phelan, Sielle; Specht, Inga; Schnotz, Wolfgang et al.

Attitude change when presenting science museum visitors with risk–benefit information

Science Education. Bd. 101. H. 6. Chichester: Wiley 2017 S. 873 - 886


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga; Zhao, Fang et al.

Development of dynamic usage of strategies for integrating text and picture information in secondary schools

Leutner, Detlev ; Fleischer, Jens ; Grünkorn, Juliane ; Klieme, Eckhard (Hrsg). Competence Assessment in Education : Research, Models and Instruments. Cham: Springer International Publishing - Springer 2017 S. 303 - 313


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga; Ullrich, Mark et al.

Development of students’ text-picture integration and reading competence across grades 5–7 in a three-tier secondary school system: A longitudinal study.

Contemporary Educational Psychology. Bd. 51. Amsterdam: Elsevier Inc. 2017 S. 152 - 169


Wagner, Inga; Schnotz, Wolfgang

Learning from static and dynamic visualizations: What kind of questions should we ask?

Plötzner, Rolf ; Lowe, Richard K. (Hrsg). Learning from dynamic visualization. Cham: Springer 2017 S. 69 - 91


Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa; Scheid, Jochen et al.

Representational Competence, Understanding of Experiments, Phenomena and Basic Concepts in Geometrical Optics: A Representational Approach

Models and Modeling in Science Education. Cham: Springer International Publishing 2017 S. 209 - 229


Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa; Scheid, Jochen et al.

Representational Competence, Understanding of Experiments, Phenomena and Basic Concepts in Geometrical Optics: A Representational Approach

Treagust, David; Duit, Reinders; Fischer, Hans (Hrsg). Multiple representations in physics education. Berlin: Springer 2017 S. 209 - 229


Kohl-Dietrich, Dorothee; Juchem-Grundmann, Constanze; Schnotz, Wolfgang

Conceptual Motivation as a tool for raising language awareness in the English as a foreign language classroom: Does it enhance learning outcomes? Insights from an empirical study

Cognitive Approaches to Second Language Learning and Teaching. Berlin. 2016 S. 193 - 209 (Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association)


Wagner, Inga; Schnotz, Wolfgang

Entwicklung der Text-Bild-Integrationskompetenz im vierten Schuljahr

Unterrichtswissenschaft. Bd. 44. H. 4. Wiesbaden: Springer 2016 S. 408 - 424


Schnotz, Wolfgang

Learning and Instruction: a review of main research lines during recent decades

Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Bd. 19. H. 1. Wiesbaden: Springer VS 2016 S. 101 - 119


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Learning Mathematics With Computer-Generated Dynamic Visualizations

2016


Cathrin, Becker; Schnotz, Wolfgang; Johannes, Naumann

Vorhersage von Testleistungen aus Aufgabenanforderungen und Bearbeitungsprozessen beim Lesen elektronischer Texte (TAUBE).

Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg). Forschung in Ankopplung an Large-Scale Assessments. Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung 2016 S. 31 - 47 (Bildungsforschung ; Band 44)


Hettmannsperger, Rosa; Müller, Andreas; Scheid, Jochen et al.

Developing conceptual understanding in ray optics via learning with multiple representations

Zeitschrift für Erziehungswissenschaften. Bd. 19. H. 1. Wiesbaden: Springer 2015 S. 235 - 255


Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane

Surface and Deep Structures in Graphics Comprehension.

Memory & Cognition. Bd. 43. H. 4. Springer 2015 S. 605 - 618


Heyne, Nora

Video-based analyses of reading instruction in the fourth grade based on the observation system LUPE

Kauertz, Alexander, Ludwig, Heidrun, Müller, Andreas, Pretsch, Johanna, Schnotz, Wolfgang (Hrsg). Multiple Perspectives on Teaching and Learning. Houndmills: Palgrave Macmillan 2015 S. 167 - 183


Heyne, Nora

Videobasierte Analysen von Maßnahmen im Leseunterricht des vierten Schuljahres

Poster präsentiert auf dem 1. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung. Dortmund. 2015


Reuter, Timo; Schnotz, Wolfgang; Rasch, Renate

Drawings and Tables as Cognitive Tools for Solving Non-Routine Word Problems in Primary School

American Journal of Educational Research. Bd. 3. H. 11. 2014 S. 1187 - 1197


Zhao, Fang; Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga et al.

Eye Tracking Indicators of Reading Approaches in Text-Picture Comprehension

Frontline Learning Research. Bd. 2. H. 4. 2014 S. 46 - 66



Christophel, Eva; Gaschler, Robert; Schnotz, Wolfgang

Teachers' expertise in feedback application adapted to the phases of the learning process

FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. Bd. 5. 2014


Isberner, M.B.; Richter, T.; Maier, J. et al.

Comprehending conflicting science-related texts: graphs as plausibility cues

Instructional Science. Bd. DOI 10.1007/s11251-012-9261-2. 2013 S. 1 - 50


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Dealing with Covariation: Misconseptions and the Effect of Representation Forms

Lindemeier, M.; Heinze, A. (Hrsg). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, July 28 - August 02, PME 37. Kiel: Germany. 2013 S. 155


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Der Kovariationsaspekt in der Sekundarstufe I

Greefrath, G.; Käpnick, F.; Stein, M. (Hrsg). WTM-Verlag 2013 S. 834 - 837


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Der Kovariationsaspekt von Funktionen in der Sekundarstufe I

Greefrath, G.; Käpnick, F.; Stein, M. (Hrsg). Beiträge zum Mathematikunterricht 2013 : Bd. 2. Münster: WTM-Verlag 2013 S. 834 - 837


Praetorius, Anna-Katharina; Rösch, Lisa; Christophel, Eva et al.

Ich kenne dich nicht, und weiß trotzdem, was du von dir hältst? Untersuchungen zur diagnostischen Kompetenz auf Basis 30-sekündiger Videoausschnitte

Vortrag auf der 78. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung(AEPF). Dortmund. 2013


Heyne, Nora

Intercultural classroom observations – An approach of cross-cultural educational research

Poster präsentiert auf dem Networking Event des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) auf dem Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA). San Francisco, USA. 2013


Heyne, Nora

Occurrence and importance of cognitive activation in fourth grade reading classes

Paper Session at the 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. München. 2013


Grüninger, Rahel; Specht, Inga; Schnotz, Wolfgang et al.

Personale Bedingungen der Verarbeitung von fragilem Wissen in Museen

Unterrichtswissenschaft (Weinheim) : Zeitschrift für Lernforschung. Bd. 41. H. 1. Weinheim: Juventa-Verl. 2013 S. 2 - 19


Heyne, Nora

Videobasierte Analysen des Leseunterrichts mithilfe von LUPE

Vortrag auf der 2. Frankfurter Tagung zu Videoanalysen in der Unterrichts- und Bildungsforschung. Frankfurt. 2013



McElvany, Nele; Schroeder, Sascha; Baumert, Jürgen et al.

Cognitively demanding learning materials with texts and instructional pictures : teachers' diagnostic skills, pedagogical beliefs and motivation

European journal of psychology of education. Bd. 27. H. 3. Dordrecht u.a.: Springer Netherlands 2012 S. 403 - 420


Hochpöchler, U.; Schnotz, Wolfgang; Rasch, T. et al.

Dynamics of Mental Model Construction from Text and Graphics

European Journal of Psychology of Education. Bd. 28. H. 4. Springer Science 2012 S. 1105 - 1126


Heyne, Nora; Christophel, Eva; Baadte, Christiane et al.

Erfassung der diagnostischen und didaktischen Kompetenzen von Lehrkräften zur Förderung von Fähigkeiten zur Text-Bild-Integration

Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung 2012 (AEPF, KBBB). Osnabrück. 2012


Baadte, C.; Schnotz, Wolfgang

Grundlagen des Verstehens von Texten mit Bildern

Weiterbildung. Bd. 6. 2012 S. 35 - 38


Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane; Johnson, Amy et al.

Knowledge acquisition from verbal and pictorial information

Kirby, John R. (Hrsg). Enhancing the quality of learning : dispositions, instruction, and learning processes. Cambridge: Cambridge Univ. Press 2012 S. 339 - 365


Ullrich, Mark; Schnotz, Wolfgang; Horz, Holger et al.

Kognitionspsychologische Aspekte eines Kompetenzmodells zur Bild-Text-Integration

Psychologische Rundschau. Bd. 63. H. 1. Göttingen u.a.: Hogrefe 2012 S. 11 - 17


Heyne, Nora

Merkmale des Leseunterrichts im vierten Schuljahr im Fokus videobasierter Analysen

Vortrag auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Bielefeld. 2012


Schnotz, Wolfgang; Molnár, E.K.

Societal and cultural aspects of the assessment of reading literacy

B. Csapó & V. Csépe (Hrsg). Framework for diagnostic assessment of reading. Budapest: NemzetiTankönyvkiadó 2012 S. 79 - 127


Lenzner, Alwine; Schnotz, Wolfgang; Müller, Andreas

The role of decorative pictures in learning

Instructional science. Dordrecht u.a.: Springer Science + Business Media B.V. 2012 S. 1 - 20


Lowe, Richard; Schnotz, Wolfgang; Rasch, Thorsten

Aligning affordances of graphics with learning task requirements

Applied cognitive psychology. Bd. 25. H. 3. New York, NY u.a.: Wiley 2011 S. 452 - 459


Schnotz, Wolfgang

Colorful bouquets in multimedia research : a closer look at the modality effect

Zeitschrift für pädagogische Psychologie. Bd. 25. H. 4. Bern: Huber 2011 S. 269 - 276



Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane; Müller, Andreas et al.

Kreatives Denken und Problemlösen mit bildlichen und beschreibenden Repräsentationen

Sachs-Hombach, Klaus (Hrsg). Bilder - sehen - denken : zum Verhältnis von begrifflich-philosophischen und empirisch-psychologischen Ansätzen in der bildwissenschaftlichen Forschung. Köln: von Halem 2011 S. 204 - 252


Heyne, Nora

Reading strategies at primary school and their importance to the acquisition of reading competence

Paper Session at the 17th European Conference On Reading. Mons, Belgien. 2011


Heyne, Nora; Oswald, Eva; Schnotz, Wolfgang et al.

Supporting Integrative Text and Picture Comprehension by Feedback

Poster präsentiert beim 2. Treffen des BMBF-Forschungsschwerpunktes ProPäda. Wuppertal. 2011


Schroeder, Sascha; Richter, Tobias; McElvany, Nele et al.

Teachers’ beliefs, instructional behaviors, and students’ engagement in learning from texts with instructional pictures

Learning and instruction. Bd. 21. H. 3. Amsterdam u.a.: Elsevier Science 2011 S. 403 - 415


Oswald, Eva; Heyne, Nora; Baadte, Christiane et al.

Videos als Testinstrumente zur Erfassung didaktischer und diagnostischer Fähigkeiten von Lehrkräften im Bereich der Text-Bild-Integration

Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung 2011 (AEPF, KBBB). Bamberg. 2011


Schnotz, Wolfgang; Ullrich, Mark; Hochpochler, Ulrike et al.

What makes text-picture-integration difficult? : A structural and procedural analysis of textbook requirements

Ricerche di psicologia. H. 1. Milano: Angeli 2011 S. 103 - 135


Oswald, Eva; Heyne, Nora; Baadte, Christiane et al.

Analyse diagnostischer und didaktischer Kompetenzen von Lehrkräften hinsichtlich der Anforderungen und der Regulation von Prozessen der Text-Bild-Integration (DIKOL)

Poster präsentiert auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bremen. 2010


Heyne, Nora; Oswald, Eva; Baadte, Christiane et al.

Analyse von Prozessen der integrativen Verarbeitung von Texten und Grafiken bei Schülerinnen und Schülern als Grundlage der Evaluation von Lehrerfeedbacks

Poster präsentiert auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bremen. 2010


Schnotz, Wolfgang; Baadte, C.; Müller, A. et al.

Creative thinking and problem solving with depictive and descriptive representations

Verschaffel, Lieven (Hrsg). Use of external representations in reasoning and problem solving : analysis and improvement. 2nd ed. Aufl. London u.a.: Routledge 2010 S. 11 - 35


Schnotz, Wolfgang; Horz, Holger; McElvany, Nele et al.

Das BITE-Projekt : integrative Verarbeitung von Bildern und Texten in der Sekundarstufe I

Zeitschrift für Pädagogik. Bd. 56. Weinheim: Beltz 2010 S. 143 - 153


Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane; Heyne, Nora et al.

Diagnostische und didaktische Kompetenz von Lehrkräften zur Förderung der Text-Bild-Integrationsfähigkeit bei Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I

Poster präsentiert beim 1. Treffen des BMBF-Forschungsschwerpunktes ProPäda. Wuppertal. 2010


Meyer, Katja; Rasch, Thorsten; Schnotz, Wolfgang

Effects of animation's speed of presentation on perceptual processing and learning

Learning and instruction. Bd. 20. H. 2. Amsterdam u.a.: Elsevier Science 2010 S. 136 - 145


Helmke, Andreas; Helmke, Tuyet; Heyne, Nora et al.

Effiziente Klassenführung als Schlüsselmerkmal der Unterrichtsqualität - ein Untersuchungsbeispiel aus der Grundschule

Spiel, Christiane (Hrsg). Bildungspsychologie. Göttingen [u.a.]: Hogrefe 2010 S. 101 - 105


Herselman, Marlien; Niehaus, Engelbert; Ruxwana, Ncqubela et al.

GIS Tailored questionnaires for assisting health care management in distributing resources

IASTED Africa Health Informatics. Gaborone. 2010


Oswald, Eva; Heyne, Nora; Baadte, Christiane et al.

Leistung bei Aufgaben zur Text-Bild-Integration und Fähigkeitsselbstkonzept von Haupt-und Realschülern

Vortrag auf der 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische pädagogische Forschung (AEPF). Jena. 2010


Schnotz, Wolfgang

Reanalyzing the expertise reversal effect

Instructional science. Bd. 38. H. 3. Dordrecht u.a.: Springer Science + Business Media B.V. 2010 S. 315 - 323


Heyne, Nora; Oswald, Eva; Baadte, Christiane et al.

Supporting Integrative Text- and Picture Comprehension by Feedback

Poster presented at the EARLI SIG 2 Conference. Tübingen. 2010


Heyne, Nora; Helmke, Andreas; Schrader, Friedrich-Wilhelm

Zeitnutzung im Leseunterricht und ihre Zusammenhänge mit Schülermerkmalen im Kontext des Lesekompetenzerwerbs

Vortrag auf der 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AepF). Jena. 2010


Heyne, Nora

Erwerb von Lesekompetenz im Kontext unterschiedlicher Lehrmethoden im Leseunterricht

Grundschulpädagogik. Zeitschrift für Grundschulforschung. Bd. 2009. H. 2. 2009 S. 82 - 94


Heyne, Nora; Göllner, Richard

Forms of reading practice in primary school and its importance to the acquisition of reading competence

Paper Session at the 16th European Conference On Reading and 1rst Ibero-American Forum on Literacies. Braga, Portugal. 2009


Rasch, Thorsten; Schnotz, Wolfgang

Interactive and non-interactive pictures in multimedia learning environments : effects on learning outcomes and learning efficiency

Learning and instruction. Bd. 19. H. 5. Amsterdam u.a.: Elsevier Science 2009 S. 411 - 422


Helmke, Andreas; Göllner, Richard; Helmke, Tuyet et al.

Lehrer als Unterrichtsdiagnostiker

Vortrag auf der 12. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPS) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Saarbrücken. 2009


Heyne, Nora; Kleinbub, Iris Diana; Ludwig, Heidrun

Leseunterricht aus deutschdidaktischer und psychologischer Perspektive

Poster präsentiert auf der 5. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung (AEPF 72 + KBBB). Landau. 2009


Schnotz, Wolfgang; Fries, Stefan; Horz, Holger

Motivational aspects of cognitive load theory

Wosnitza, Marold (Hrsg). Contemporary motivation research : from global to local perspectives. Cambridge, Mass. u.a.: Hogrefe 2009 S. 69 - 96


Schnotz, Wolfgang; Horz, Holger

Online-lernen mit Texten und Bildern

Issing, Ludwig J. (Hrsg). Online-lernen : Handbuch für Wissenschaft und Praxis. München: Oldenbourg 2009 S. 87 - 103


Schnotz, Wolfgang; Heiß, Andrea

Semantic scaffolds in hypermedia learning environments

Computers in human behavior. Bd. 25. H. 2. Amsterdam u.a.: Elsevier Science 2009 S. 371 - 380


Schnotz, Wolfgang; Lowe, Richard

A unified view of learning from animated and static graphics

Lowe, Richard (Hrsg). Learning with animation : research implications for design. Cambridge u.a.: Cambridge Univ. Press 2008 S. 304 - 356


Heyne, Nora; Helmke, Andreas; Schrader, Friedrich-Wilhelm

Bedeutung von Unterrichtsbedingungen für die Entwicklung von Lesekompetenz

Vortrag zum Forschungsforum „Analyse von Unterrichtsprozessen: empirische Forschung mit Praxisrelevanz“ im Rahmen des 21. Kongresses der DGFE. Dresden. 2008


Kürschner, Christian; Schnotz, Wolfgang

Das Verhältnis gesprochener und geschriebener Sprache bei der Konstruktion mentaler Repräsentationen

Psychologische Rundschau. Bd. 59. H. 3. Göttingen u.a.: Hogrefe 2008 S. 139 - 149


Schnotz, Wolfgang; Baadte, C.

Domain learning versus language Learning with multimedia

M. Farias & K. Obilinovic (Hrsg). Aprendizaje multimodal – Multimodal learning. Santiago de Chile: USACH 2008 S. 21 - 49


Schnotz, Wolfgang; Kürschner, Christian

External and internal representations in the acquisition and use of knowledge : visualization effects on mental model construction

Instructional science. Bd. 36. H. 3. Dordrecht u.a.: Springer Science + Business Media B.V. 2008 S. 175 - 190


Schnotz, Wolfgang; Rasch, Thorsten

Functions of animation in comprehension and learning

Lowe, Richard (Hrsg). Learning with animation : research implications for design. Cambridge: Cambridge Univ. Press 2008 S. 92 - 113


Heyne, Nora; Hosenfeld, Annette; Helmke, Andreas

Unterrichtsvideografie als Möglichkeit der Evaluation

Wiater, Werner (Hrsg). Gymnasien auf dem Weg zur Exzellenz : wie lässt sich Qualität am Gymnasium entwickeln? ; [Stiftung Bildungspakt Bayern]. 1. Aufl. Aufl. Stuttgart: Klett 2008 S. 136 - 144


Heyne, Nora; Helmke, Andreas; Kleinbub, Iris Diana et al.

Videobasierte Analyse des Unterrichts in Grundschulen

Hofmann, Bernhard (Hrsg). Checkpoint Literacy : Tagungsband 2 zum 15. Europäischen Lesekongress 2007 in Berlin. Berlin: Dt. Ges. für Lesen und Schreiben 2008 S. 76 - 87 (DGLS-Beiträge ; 8)


Kleinbub, Iris Diana; Helmke, Andreas; Heyne, Nora et al.

Videobasiertes Rating von Lehr- und Lernprozessen im Leseunterricht der 4. Klasse

Hofmann, Bernhard (Hrsg). Checkpoint Literacy : Tagungsband 2 zum 15. Europäischen Lesekongress 2007 in Berlin; European Conference on Reading. Berlin: Dt. Ges. für Lesen und Schreiben 2008 S. 88 - 105 (DGLS-Beiträge ; 8)


Schnotz, Wolfgang

Why multimedia learning is not always helpful

Understanding multimedia documents. Boston, MA: Springer US 2008 S. 17 - 41


Helmke, Andreas; Helmke, Tuyet; Heyne, Nora et al.

Zeitnutzung im Grundschulunterricht: Ergebnisse der Unterrichtsstudie "VERA - Gute Unterrichtspraxis"

Zeitschrift für Grundschulforschung : ZfG ; Bildung im Elementar- und Primarbereich. Bd. 1. H. 1. Bad Heilbrunn: Klinkhardt 2008 S. 23 - 36 Themenheft Zeit und Lernen


Kürschner, C.; Schnotz, Wolfgang

A reconsideration of cognitive load theory

Educational Psychology Review. Bd. 19. H. 4. Springer 2007 S. 469 - 508


Helmke, Andreas; Helmke, T.; Heyne, N. et al.

Allgemeine Beobachtungsinstrumente der Unterrichtsstudie "VERA - Gute Unterrichtspraxis"

Landau: Univ. 2007


Helmke, Andreas; Helmke, T.; Heyne, N. et al.

Befragungsinstrumente der Unterrichtsstudie "VERA - Gute Unterrichtspraxis"

Landau: Univ. 2007



Helmke, A.; Helmke, T.; Heyne, N. et al.

Erfassung, Bewertung und Verbesserung des Grundschulunterrichts: Forschungsstand, Probleme und Perspektiven

K. Möller, P. Hanke, C. Beinbrech, A. K. Hein, T. Kleickmann & R. Schages (Hrsg). Qualität von Grundschulunterricht entwickeln, erfassen und bewerten. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2007 S. 17 - 34 (Jahrbuch Grundschulforschung, Band 11)


Heyne, Nora; Helmke, Andreas; Kleinbub, Iris Diana et al.

Instructional quality and development of reading competence in elementary school

Paper session at the 15th European Conference On Reading. Berlin. 2007


Kürschner, C.; Schnotz, Wolfgang

Konstruktion mentaler Repräsentationen bei der Verarbeitung von Text und Bildern

Unterrichtswissenschaft. Zeitschrift für Lernforschung. Bd. 35. H. 1. Beltz 2007 S. 48 - 67



Hosenfeld, A.; Helmke, Andreas; Heyne, N. et al.

Praxisworkshop : Videostudien in der empirischen Unterrichtsforschung

Möller, Kornelia (Hrsg). Qualität von Grundschulunterricht entwickeln, erfassen und bewerten. Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwiss. 2007 S. 305 - 311


Kleinbub, Iris Diana; Helmke, Andreas; Heyne, Nora et al.

Teach me how to read: Video-based rating of teaching and learning processes in the first language classroom

Paper session at the 15th European Conference On Reading. Berlin. 2007