Starten Sie Ihre Suche...


Durch die Nutzung unserer Webseite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies verwenden. Weitere Informationen

Arbeitsgruppe Schnotz (Allgemeine und Pädagogische Psychologie)

Allgemeine und Pädagogische Psychologie / Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau

76829 Landau
Publikationen
Ergebnisse pro Seite:  50

Schnotz, Wolfgang; Hauck, Georg; Schwartz, Neil

Multiple mental representations in picture processing

Psychological Research. Bd. 85. Springer 2021 S. 1 - 16


Schnotz, Wolfgang

Integrated Model of Text and Picture Comprehension

Mayer, Richard E. ; Fiorella, Logan (Hrsg). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 3. Aufl. Cambridge MS: Cambridge University Press 2020 S. 82 - 99


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Learning the Concept of Function With Dynamic Visualizations

Frontiers in Psychology. Bd. 11. H. 693. 2020 S. 1 - 16


Zhao, Fang; Gaschler, Robert; Schnotz, Wolfgang et al.

Regulating distance to the screen while engaging in difficult tasks

Frontline Learning Research. Bd. 8. H. 6. Leuven: EARLI 2020 S. 59 - 76


Zhao, Fang; Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga et al.

Texts and pictures serve different functions in conjoint mental model construction and adaptation.

Memory & Cognition. Bd. 48. H. 1. New York: Springer 2020 S. 69 - 82


Lowe, Richard; Schnotz, Wolfgang; Boucheix, Jean-Michel

The Animation Composition Principle in Multimedia Learning.

Mayer, Richard E. ; Fiorella, Logan (Hrsg). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 3. Aufl. Cambridge: Cambridge University Press 2020 S. 313 - 323


Pozas, Marcela; Löffler, Patrick; Schnotz, Wolfgang et al.

The Effects of Context-based Problem-solving Tasks on Students’ Interest and Metacognitive Experiences

Open Education Studies. Bd. 2. H. 1. Walter de Gruyter GmbH 2020 S. 112 - 125


Schnotz, Wolfgang

Pädagogische Psychologie kompakt

3., überarbeitete und erweiterte. Aufl. Weinheim u. a.: Beltz 2019 320 S.


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga

Construction and elaboration of mental models through strategic conjoint processing of text and pictures.

Journal of Educational Psychology. Bd. Internet. American Psychological Association (APA) 2018 S. 1 - 2


Pozas, Marcela; Löffler, Patrick; Schnotz, Wolfgang et al.

Flow, the mediating/missing link? A mediation analysis of interest, flow, and performance.

Brohm-Badry, M.; Peifer, C. & Greve, J. M. (Hrsg). Wie Menschen wachsen. Positiv-Psychologische Entwicklung von Individuum, organisation und Gesellschaft. 1. Aufl. Lengerich: Pabst Science Publishers 2018 S. 61 - 72


Scheid, Jochen; Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa et al.

Representational Competence in Science Education: From Theory to Assessment.

Daniel, Kristy L. (Hrsg). Towards a Framework for Representational Competence in Science Education. New York: Springer 2018 S. 263 - 277


Mihalca, Loredana; Mengelkamp, Christoph; Schnotz, Wolfgang

Accuracy of metacognitive judgments as a moderator of learner control effectiveness in problem-solving tasks

Metacognition and Learning. Bd. 12. H. 3. New York: Springer 2017 S. 357 - 379


Phelan, Sielle; Specht, Inga; Schnotz, Wolfgang et al.

Attitude change when presenting science museum visitors with risk–benefit information

Science Education. Bd. 101. H. 6. Chichester: Wiley 2017 S. 873 - 886


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga; Zhao, Fang et al.

Development of dynamic usage of strategies for integrating text and picture information in secondary schools

Leutner, Detlev ; Fleischer, Jens ; Grünkorn, Juliane ; Klieme, Eckhard (Hrsg). Competence Assessment in Education : Research, Models and Instruments. Cham: Springer International Publishing - Springer 2017 S. 303 - 313


Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga; Ullrich, Mark et al.

Development of students’ text-picture integration and reading competence across grades 5–7 in a three-tier secondary school system: A longitudinal study.

Contemporary Educational Psychology. Bd. 51. Amsterdam: Elsevier Inc. 2017 S. 152 - 169


Wagner, Inga; Schnotz, Wolfgang

Learning from static and dynamic visualizations: What kind of questions should we ask?

Plötzner, Rolf ; Lowe, Richard K. (Hrsg). Learning from dynamic visualization. Cham: Springer 2017 S. 69 - 91


Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa; Scheid, Jochen et al.

Representational Competence, Understanding of Experiments, Phenomena and Basic Concepts in Geometrical Optics: A Representational Approach

Models and Modeling in Science Education. Cham: Springer International Publishing 2017 S. 209 - 229


Müller, Andreas; Hettmannsperger, Rosa; Scheid, Jochen et al.

Representational Competence, Understanding of Experiments, Phenomena and Basic Concepts in Geometrical Optics: A Representational Approach

Treagust, David; Duit, Reinders; Fischer, Hans (Hrsg). Multiple representations in physics education. Berlin: Springer 2017 S. 209 - 229


Kohl-Dietrich, Dorothee; Juchem-Grundmann, Constanze; Schnotz, Wolfgang

Conceptual Motivation as a tool for raising language awareness in the English as a foreign language classroom: Does it enhance learning outcomes? Insights from an empirical study

Cognitive Approaches to Second Language Learning and Teaching. Berlin. 2016 S. 193 - 209 (Yearbook of the German Cognitive Linguistics Association)


Wagner, Inga; Schnotz, Wolfgang

Entwicklung der Text-Bild-Integrationskompetenz im vierten Schuljahr

Unterrichtswissenschaft. Bd. 44. H. 4. Wiesbaden: Springer 2016 S. 408 - 424


Schnotz, Wolfgang

Learning and Instruction: a review of main research lines during recent decades

Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Bd. 19. H. 1. Wiesbaden: Springer VS 2016 S. 101 - 119


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Learning Mathematics With Computer-Generated Dynamic Visualizations

2016


Cathrin, Becker; Schnotz, Wolfgang; Johannes, Naumann

Vorhersage von Testleistungen aus Aufgabenanforderungen und Bearbeitungsprozessen beim Lesen elektronischer Texte (TAUBE).

Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (Hrsg). Forschung in Ankopplung an Large-Scale Assessments. Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung 2016 S. 31 - 47 (Bildungsforschung ; Band 44)


Hettmannsperger, Rosa; Müller, Andreas; Scheid, Jochen et al.

Developing conceptual understanding in ray optics via learning with multiple representations

Zeitschrift für Erziehungswissenschaften. Bd. 19. H. 1. Wiesbaden: Springer 2015 S. 235 - 255


Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane

Surface and Deep Structures in Graphics Comprehension.

Memory & Cognition. Bd. 43. H. 4. Springer 2015 S. 605 - 618


Heyne, Nora

Video-based analyses of reading instruction in the fourth grade based on the observation system LUPE

Kauertz, Alexander, Ludwig, Heidrun, Müller, Andreas, Pretsch, Johanna, Schnotz, Wolfgang (Hrsg). Multiple Perspectives on Teaching and Learning. Houndmills: Palgrave Macmillan 2015 S. 167 - 183


Heyne, Nora

Videobasierte Analysen von Maßnahmen im Leseunterricht des vierten Schuljahres

Poster präsentiert auf dem 1. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung. Dortmund. 2015


Reuter, Timo; Schnotz, Wolfgang; Rasch, Renate

Drawings and Tables as Cognitive Tools for Solving Non-Routine Word Problems in Primary School

American Journal of Educational Research. Bd. 3. H. 11. 2014 S. 1187 - 1197


Zhao, Fang; Schnotz, Wolfgang; Wagner, Inga et al.

Eye Tracking Indicators of Reading Approaches in Text-Picture Comprehension

Frontline Learning Research. Bd. 2. H. 4. 2014 S. 46 - 66



Christophel, Eva; Gaschler, Robert; Schnotz, Wolfgang

Teachers' expertise in feedback application adapted to the phases of the learning process

FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. Bd. 5. 2014


Isberner, M.B.; Richter, T.; Maier, J. et al.

Comprehending conflicting science-related texts: graphs as plausibility cues

Instructional Science. Bd. DOI 10.1007/s11251-012-9261-2. 2013 S. 1 - 50


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Dealing with Covariation: Misconseptions and the Effect of Representation Forms

Lindemeier, M.; Heinze, A. (Hrsg). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, July 28 - August 02, PME 37. Kiel: Germany. 2013 S. 155


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Der Kovariationsaspekt in der Sekundarstufe I

Greefrath, G.; Käpnick, F.; Stein, M. (Hrsg). WTM-Verlag 2013 S. 834 - 837


Rolfes, Tobias; Roth, Jürgen; Schnotz, Wolfgang

Der Kovariationsaspekt von Funktionen in der Sekundarstufe I

Greefrath, G.; Käpnick, F.; Stein, M. (Hrsg). Beiträge zum Mathematikunterricht 2013 : Bd. 2. Münster: WTM-Verlag 2013 S. 834 - 837


Praetorius, Anna-Katharina; Rösch, Lisa; Christophel, Eva et al.

Ich kenne dich nicht, und weiß trotzdem, was du von dir hältst? Untersuchungen zur diagnostischen Kompetenz auf Basis 30-sekündiger Videoausschnitte

Vortrag auf der 78. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung(AEPF). Dortmund. 2013


Heyne, Nora

Intercultural classroom observations – An approach of cross-cultural educational research

Poster präsentiert auf dem Networking Event des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) auf dem Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA). San Francisco, USA. 2013


Heyne, Nora

Occurrence and importance of cognitive activation in fourth grade reading classes

Paper Session at the 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. München. 2013


Grüninger, Rahel; Specht, Inga; Schnotz, Wolfgang et al.

Personale Bedingungen der Verarbeitung von fragilem Wissen in Museen

Unterrichtswissenschaft (Weinheim) : Zeitschrift für Lernforschung. Bd. 41. H. 1. Weinheim: Juventa-Verl. 2013 S. 2 - 19


Heyne, Nora

Videobasierte Analysen des Leseunterrichts mithilfe von LUPE

Vortrag auf der 2. Frankfurter Tagung zu Videoanalysen in der Unterrichts- und Bildungsforschung. Frankfurt. 2013



McElvany, Nele; Schroeder, Sascha; Baumert, Jürgen et al.

Cognitively demanding learning materials with texts and instructional pictures : teachers' diagnostic skills, pedagogical beliefs and motivation

European journal of psychology of education. Bd. 27. H. 3. Dordrecht u.a.: Springer Netherlands 2012 S. 403 - 420


Hochpöchler, U.; Schnotz, Wolfgang; Rasch, T. et al.

Dynamics of Mental Model Construction from Text and Graphics

European Journal of Psychology of Education. Bd. 28. H. 4. Springer Science 2012 S. 1105 - 1126


Heyne, Nora; Christophel, Eva; Baadte, Christiane et al.

Erfassung der diagnostischen und didaktischen Kompetenzen von Lehrkräften zur Förderung von Fähigkeiten zur Text-Bild-Integration

Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung 2012 (AEPF, KBBB). Osnabrück. 2012


Baadte, C.; Schnotz, Wolfgang

Grundlagen des Verstehens von Texten mit Bildern

Weiterbildung. Bd. 6. 2012 S. 35 - 38


Schnotz, Wolfgang; Baadte, Christiane; Johnson, Amy et al.

Knowledge acquisition from verbal and pictorial information

Kirby, John R. (Hrsg). Enhancing the quality of learning : dispositions, instruction, and learning processes. Cambridge: Cambridge Univ. Press 2012 S. 339 - 365


Ullrich, Mark; Schnotz, Wolfgang; Horz, Holger et al.

Kognitionspsychologische Aspekte eines Kompetenzmodells zur Bild-Text-Integration

Psychologische Rundschau. Bd. 63. H. 1. Göttingen u.a.: Hogrefe 2012 S. 11 - 17


Heyne, Nora

Merkmale des Leseunterrichts im vierten Schuljahr im Fokus videobasierter Analysen

Vortrag auf der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Bielefeld. 2012


Schnotz, Wolfgang; Molnár, E.K.

Societal and cultural aspects of the assessment of reading literacy

B. Csapó & V. Csépe (Hrsg). Framework for diagnostic assessment of reading. Budapest: NemzetiTankönyvkiadó 2012 S. 79 - 127


Lenzner, Alwine; Schnotz, Wolfgang; Müller, Andreas

The role of decorative pictures in learning

Instructional science. Dordrecht u.a.: Springer Science + Business Media B.V. 2012 S. 1 - 20