Starten Sie Ihre Suche...


Durch die Nutzung unserer Webseite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies verwenden. Weitere Informationen

"Verrückt", "erschüttert" und "verwandelt": Gegenwärtige Zeitdiagnosen als Seismographen für eine Metamorphose des Bildungsdenkens und die Frage nach der "Höherbildung"

Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik. Bd. 96. H. 3. 2020 S. 335 - 354

Erscheinungsjahr: 2020

Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz

Sprache: Deutsch

Doi/URN: 10.30965/25890581-09603002

Volltext über DOI/URN

GeprüftBibliothek

Inhaltszusammenfassung


This paper engages with time diagnoses and their impact on educational thinking. Since Ulrich Beck’s »Risk Society« (1992; »Risikogesellschaft« 1986) at the latest, such time diagnoses are shaping educational discourses with their contributions to understanding social change in the present and anticipated future. Against the backdrop of Andreas Reckwitz’ concept of ›singularity‹ and Hartmut Rosa’s interpretation of ›resonance‹ – two quite different approaches to recent change – this arti...This paper engages with time diagnoses and their impact on educational thinking. Since Ulrich Beck’s »Risk Society« (1992; »Risikogesellschaft« 1986) at the latest, such time diagnoses are shaping educational discourses with their contributions to understanding social change in the present and anticipated future. Against the backdrop of Andreas Reckwitz’ concept of ›singularity‹ and Hartmut Rosa’s interpretation of ›resonance‹ – two quite different approaches to recent change – this article asks for educational figures in both of them to highlight possible starting points for future theoretical approaches in education.» weiterlesen» einklappen

  • Steigerung
  • Zeitdiagnose
  • Bildungstheorie
  • Höherbildung
  • Singularisierung
  • Resonanz

Autoren


Krause, Sabine (Autor)

Klassifikation


DFG Fachgebiet:
Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung

DDC Sachgruppe:
Erziehung, Schul- und Bildungswesen

Verknüpfte Personen


Beteiligte Einrichtungen