„Poesie-Programmierer aller Länder, vereinigt euch!“ Zur Gestaltung interaktiver Lernumgebungen im Literaturunterricht
Wirkendes Wort. Bd. 75. H. 1. Trier: WVT 2025 S. 125 - 135
Erscheinungsjahr: 2025
ISBN/ISSN: 0935-879X
Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz
Sprache: Deutsch
| Geprüft: | Bibliothek |
Inhaltszusammenfassung
Rather than treating AI as an answer machine, this article frames it as a controllable, dialogic tool for literary learning. Through System Prompting, instructors cast chatbots in stable roles - narrators, characters, historical voices - so students practice multi-perspectival close reading, hypothesis testing, and transparent evaluation of outputs. The piece offers rubrics that foreground textual evidence, prompt quality, and reflective revision; showcases classroom scenarios that cultivat... Rather than treating AI as an answer machine, this article frames it as a controllable, dialogic tool for literary learning. Through System Prompting, instructors cast chatbots in stable roles - narrators, characters, historical voices - so students practice multi-perspectival close reading, hypothesis testing, and transparent evaluation of outputs. The piece offers rubrics that foreground textual evidence, prompt quality, and reflective revision; showcases classroom scenarios that cultivate productive doubt; and argues for open, privacy-respecting infrastructures (academic cloud) over proprietary black boxes. Beyond schools, it charts pathways to OER, higher-education teaching, and immersive (AR/VR) environments. The result is a pragmatic, ethically grounded model that preserves literary otherness and interpretive plurality - while enabling teachers and learners to shape AI rather than be shaped by it. KI nicht als Deutungsautomat, sondern als dialogisches Werkzeug: Der Aufsatz zeigt, wie System Prompting im Literaturunterricht stabile Rollen (Erzähler, Figuren, Epochenstimmen) erzeugt und so plural-perspektivisches Lesen trainiert. Lernende prüfen Hypothesen textnah, reflektieren Prompt-Qualität und bewerten Ergebnisse transparent. Zugleich plädiert der Beitrag für offene, datenschutzkonforme Infrastrukturen und skizziert Transferpfade in OER, Hochschuldidaktik sowie immersive Lernräume.» weiterlesen» einklappen
Klassifikation
DFG Fachgebiet:
1.15 - Literaturwissenschaft
DDC Sachgruppe:
Deutsch